Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2009

ΠΕΡΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΣ

Σ' αυτό το σημείο της εξελίξεως των εννοιών στον Δυτικό πολιτισμό, κρίνουμε απαραίτητο να προσπαθήσουμε να διευκρινίσουμε την παλαιά συνείδηση και την σύγχρονη αυτοσυνειδησία, η οποία όπως καταλαβαίνουμε ήδη αντικατέστησε τον «παληό» νού, το κατ' εικόνα του ανθρώπου!

Η παλαιά συνείδηση λοιπόν ανήκε στις λειτουργίες της καρδιάς, αποκάλυπτε το κακό και το τιμωρούσε, με τέτοιο τρόπο που σχεδόν ο Νόμος ήταν στην υπηρεσία της! Η συνείδηση ήταν μέρος της δικαιοσύνης! Ο Πλάτων έλεγε πως η τιμωρία ακολουθεί από πολύ κοντά το κρίμα: «Το κακό τον κακό τυραννάει πιο πολύ»! Όπως η σφήκα τσιμπάει και πονά άλλους, βλάπτει πιο πολύ τον εαυτό της, γιατί χάνει το κεντρί της και τη δύναμή της για πάντα. Έτσι και οι κακοί στην πληγή που κάνουν, εκεί αφήνουν και τη ζωή τους!

Η πρώτη τιμωρία είναι πως κανένας ένοχος δεν μπορεί να βγει αθώος στο ίδιο του το δικαστήριο. Έτσι λοιπόν, ανάλογα με την κρίση που η συνείδηση αποδίδει στον εαυτό της, η καρδιά μας μέσα είναι γεμάτη φόβο ή ελπίδα!

Αυτή η χρυσή εποχή της συνειδήσεως αγγελιοφόρου του Νόμου, του γραμμένου στην καρδιά μας, τελειώνει με τον Αθεϊσμό του Lock, το cogito του Descartes, το Εγώ σκέπτομαι των Kant και Φίχτε!

Η Δύση απελευθερώνει την συνείδηση από την υπηρεσία της στον Θεό και την αναδεικνύει σε ταυτότητα του ανθρώπου. Υπηρετεί από τότε τον άνθρωπο ενάντια στο Θεό. Η αυτοσυνειδησία είναι η σύγχρονη «θέωση».

Η σύγχρονη συνείδηση λοιπόν έχει την βάση της στην αντικειμενικότητα. Δεν μπορεί να χωρισθεί από τον αντικειμενικό κόσμο, βρίσκεται μέσα στον κόσμο όπως η ίδια τον συλλαμβάνει (χαράζει η εκκοσμίκευση).

Η γλώσσα καταλήγει εκδήλωση της πραγματικότητος της συνείδησής μας. Διότι μ' αυτή ο άνθρωπος γνωρίζει τον άλλο άνθρωπο και γνωρίζεται ο ίδιος από τους άλλους. Το να είσαι συνειδητός σημαίνει να αφηγείσαι την εμπειρία σου και επομένως η γλώσσα είναι μια δομική ποιότητα της συνειδήσεως.

Η γλώσσα αναδεικνύεται η εμπειρία και ο τρόπος ύπαρξης του ΕΓΩ. Το ΕΓΩ περικλείει στον εαυτό του τα γεγονότα που το οικοδομούν. Αυτή είναι η Ιστορικότητά του. Η προσωπικότητα είναι μια Ιστορία, δηλαδή ο τρόπος που οικοδομείται σαν μια βιογραφία, που δένει σε μια σειρά γεγονότων τους τρόπους υπάρξεως του ΕΓΩ.

Το σύστημα του προσώπου αναπτύσσεται σαν δημιουργία του κόσμου του και το ΕΓΩ είναι ο συγγραφέας της καθαυτό προσωπικότητος, δανεισμένης και αντιτιθέμενης ταυτόχρονα στον άλλο.

Το συνειδητό ον λοιπόν είναι δομημένο σαν αντανάκλαση του Εγώ, πάνω στην εμπειρία του Εγώ. Δεν ταυτίζεται με το Εγώ, αλλά απαιτεί το Εγώ του να υπερβαίνει το βίωμά του. Το βίωμα του ΕΓΩ μπαίνει στην συνείδηση και το συνειδητό ον τότε γεννιέται καθώς γίνεται κύριο της εμπειρίας του από την αντικειμενοποίηση της ύπαρξής του μέσα στο Εγώ του.

ΤΟ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟ ΟΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.

Ο σύγχρονος κοσμικός άνθρωπος, χωρίς καρδιά, χωρίς ψυχή, χωρίς τον Νόμο του Θεού, χωρίς Μετάνοια, χωρίς πίστη επομένως, αυτοκαθορίζεται σαν Χριστιανός ο οποίος θέλει να σώσει τον κόσμο από τα προβλήματά του! Με την δύναμη του θεού βεβαίως, διότι καθώς είδαμε στον Ηegel, ο θεός κατοικεί στην συνείδησή μας και είναι όπως τον σκέπτομαι, αυτή δε η σκέψη, το Είναι του θεού, δημιουργεί κόσμο και Ιστορία η οποία πορεύεται προς τα έσχατα!

Αμέθυστος

5 σχόλια:

Μόσχος Λαγκουβάρδος είπε...

"Προωρώμην τον Κύριόν μου ότι εκ δεξιών μου εστί, ίνα μη σαλευθώ"΄

"Κύριος ποιμαίνει με και εις ουδέν με υστερήσει. Εις κήπον χλόης εκεί με κατεσκήνωσεν".

"
Συνήδομαι γαρ τω νόμω του Θεού κατά τον εσω άνθρωπον. βλεπω δε έτερον νόμον εν τοις μέλεσί μου αντιστρατευόενον τω νόμω του νοός μου και αιχμαλωτίζοντά με εν τω νόμω της αμαρτίας τω όντι εν τοις μέλεσί μου. Ταλαίπωρος εγώ,τίς με ρύσεται εκ του σώματος του θανάτου τούτου;"

(Ο νόμος του Θεού (πνευματικός), ο νόμος της αμαρτίας (σαρκικός), ο νόμος του νοός μου, πνευματικός αν δουλεύει νόμω Θεού, σαρκικός αν είναι συνδεδεμένος ταις σαρκικαίς ηδοναίς), ο νόμος εν τοις μέλεσί μου, σαρκικός όταν αποκρυνόμαστε απ΄το Θεό, για να μη μας θεραπεύσει και πνευματικός όταν δεν εμποδίζουμε η Χάρη να μας επισκεφθεί: "ως στρουθία ερύσθημεν εκ παγίδος θηρευτών).

"Μετά των μισούντων την ειρήνη ήμην ειρηνικός".

Εμβαθύνοντας το κατά δύναμιν στα λόγια αυτά νιώθω καλύτερα παρά εντρυφώντας στη φιλοσοφία.

ΠΙστεύω ότι στην αναζήτηση του Θεού από μας εξαρτάται η ορθή κατεύθυνση. Η συνέχεια είναι του Κυρίου: Ο λαός μα λέει: "Ο ΄Θεός δίνει δύναμη".

Με ρώτησε κάποτε ο Ρ΄μπερτ Λαξ: Αν ερχοταν ένας άγγελος και σου έλεγε να κάνεις μια ευχή, τί θα ζητούσες;
"Θα ζητούσα α μου δώσει σοφία", είπα.
Μετά από πολλά χρόνια, γέρος πια κατάλαβαότι έκανα λάθος. Δν ήθελα σοφία. Ήθελα σοφό, να με πιάσει από το χέρι και να με οδηγήσει στη λύτρωση.
Η Δύση ζητεί σχολαστική σοφία.
ΡΩτάει σαν τον Πιλάτο, τί είναι αλήθεια;
Στην Ορθόδοξη Παράδοσή μας δεν μαθαίνουμε με σχολαστική σοφία, αλλά πορευόμαστε ακολουθώντας την εμπειρία του Διδασκάλου. Δεν ρωτάμε, τί είναι η αλήθεια, αλλά
ΠΟΙΟΣ είναι η Οδός και η Αλήθεια κα η Ζωή!

Γι' αυτό εγκατέλειψα τη φιλοσοφία.
Κάλλιο αργά παρά ποτέ.

Σαλογραια η Ευαν.Παναγοπούλου-Κουτσούκου είπε...

Καλά της κάνατε, κύριέ μου, της Κυρίας Φιλοσοφίας και την εγκαταλείψατε, διότι μου φαίνεται και μένα -της αδαούς γριέντζως- ότι πολύ πσηλά τον έχει σηκώσει τον αμανέεεε!

Ανώνυμος είπε...

Ξαναδιάβασα σήμερα αυτό το σοφότατο κείμενο.

Τελικά...άμα επιμείνω σε μια δεύτερη ανάγνωση κάτι κατανοω-το βούρλον-παραπάνω από συνταγές για φασολάκια!

Αμέθυστε ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!

amethystos είπε...

Παρομοίως διαβάζαμε 15 χρόνια χωρίς να καταλαβαίνουμε τίποτα. Όμως με την επιμονή μου κάτι άρχισα να πιάνω. Διαβάζουμε πράγματα τα οποία έχουν ιστορία χωρίς να γνωρίζουμε την ιστορία τους. Ακόμη ακόμη και τους αρχαίους χωρίς δασκάλους. Όπως δέν υπάρχουν δάσκαλοι στην Εκκλησία δέν υπάρχουν ούτε στην φιλοσοφία. Επικράτησε απολύτως ο μεσσιανισμός.

π. Παντελεημων Γιαννικουρης είπε...

Αν οι φιλοσοφοι ομιλουν και χαρτακτηριζουν τους εχοντες αντιθετην αποψη, τοτε οι ἁγραμματοι και άξεστοι"πρεπει να θεωρουνται και αυτοι φιλοσοφοι.
Αγαπητε, ανωνυμε, ειναι φυσικο να ππαρεμβαινω. Και αυτο γιατι, με προκαλεσε και η δικη σας δευτερη τοποθετηση, εις την οποιαν απευθυνεστε προς την κυρια απρεπως, ονο και μονο επειδη σας ειπε πως εχετε παρει ψηλα τον αμανε. Αδικο0 εχσει;
Ξαναδιαβαστε το πως κλεινετε, χωρις να υπαρξει αναγκη να διαβασετε τα παραπανω, και, ειμαι σιγουρος πως θα καταλαβαιτε, αν σας αφησει ο εγωϊσμος σας !!!
Δεν θα συνεχισω , μονον να σας ζητησω συγγνωμη για το εισαγωγικο μου, με το οποιο σας προσβαλλω, Συγγνωμη, αλλα το εκανα για να σας αποδειξω το ποσο ευκολο ειναι να πεσει κανεις σε τετοιες παγιδες.
Δεν σας κανω μαθημα.
Απλα σας παρακλω να ζητησετε συγγνωμη, οπως θα εκανε ο καθε ενας απο εμας, εν προκειμενω. Καποιος συναδελφος σας σοφος ειπε καποτε, προ αιωνων !!!
Ο θυμος ειναι μια συντομη τρελλα. Μα΄λλον εχει δικιο ετσι δεν ειναι;
Λοιπον ακολουθηστε την συμβουλη μου, ασχετα αν ειμαι ιερεας, και ( όπως φανταζομαι) δεν με λαμβανετε υπ οψιν σας.
Ως ανθρωπος απλος σας παρακαλω.
Η Ανωνυμωτητα δεν σας καλυπτει, αν εχετε το γνωθι σαυτον, και αυτο εκ φιλοσόφου ρηση ειναι.
Συμφωνω πως αν δεν διαβασεις και ξαναδιαβασεις ενα κειμενο που δεν καταλαβαινεις εξ αρχης, η επαναληψη, που ειναι μητηρ μαθησεως, βοηθα στην κατανοηση του.
Καλο Σαββατοκυριακο !!!